03/01 Pancakes in Punakaiki.

4 januari 2020 - Rapahoe, Nieuw-Zeeland

Boven land is het nog zwaar bewolkt, boven zee schijnt de zon. Aan de westkust, waar we deze week verblijven, is neerslag 10 keer het gemiddelde van Nederland. We houden het droog vandaag, maar balanceren op het randje.

Er staan drie korte wandelingen op het menu, met als toetje de Pancake rocks. We beginnen de dag met een wandeling langs de kust bij Rapahoe, de Point Elisabeth Walkway.

RapahoeRegenwoud
In tegenstelling tot het Noordereiland zijn op het Zuidereiland Engelse namen meer in zwang. Dat bekt een stuk makkelijker, maar klinkt net wat minder charmant. Maar vandaag boffen we, want we starten vanuit Rapahoe, dan door naar Runanga - met (oké) een stop in Greymouth - en als laatste Punakaiki.

.RunangaRunanga

De tweede wandeling leidt naar een brede waterval met stromen verticaal en overdwars. Heel apart. Over Greymouth zelf valt niet veel te vertellen. Een grote betonnen wal beschermt de stad tegen het water. Veel leegstand. Grote supermarkt.

Eind van de middag is het vloed. Hét moment om het water tussen de rotsen van te horen bulderen. De in laagjes (pancakes) opgebouwde rotsen zijn al prachtig, door hun grillige vormen en horizontale strepen nog meer bijzonder. Het kost je niet veel moeite er figuren in te herkennen. Verassend zijn de blowholes. Daar waar de rotsen het water stopt, perst het water zich door kieren en gaten.

Pancake RocksBlowhole Zie video.

1. Peter en Gerda:
    4 januari 2020
    Heel herkenbaar, de pancake rocks zijn enorm indrukwekkend, het gebulder en de trillingen die door het massieve gesteente trekken, maken een mens klein en nietig. Het laat de enorme krachten zien die bewegend water heeft. Greymouth, vrij vertaald als "grijze smoel", doet zijn naam eer aan. Ook wij zijn er snel doorheen gereden.
    Arne is momenteel in Australië. Na het sluiten van de highway op nieuwjaardag werden ze ingesloten door de bosbranden. Ze stonden aan het strand met zo'n 40 anderen. Na een dag is de weg weer geopend en hebben ze het gebied kunnen verlaten.. Ook daar dus enorme natuurkrachten, waar jullie dus indrirect last van hebben.
  2. Rens&Linda:
    4 januari 2020
    Wat een angstige situatie zal dat geweest zijn voor Arne! En voor jullie.
    Gelukkig hebben ze het gebied weer kunnen verlaten. High risk zal blijven...
    Leuk dat jullie zo kort geleden nog in NZ waren.