08/01 Milford sound.

9 januari 2020 - Manapouri, Nieuw-Zeeland

De kippen komen ons ‘s ochtend vroeg wakker maken. Misschien hadden we ze gisteren niet moeten voeren 😉. Prachtig is het geluid van vroege vogels. De Bells bird is het meest dichtbij, maar in de verte laat ook de Tui van zich horen (zie video/luisterfragment)

Het Trips&Tramps busje staat om 7.45 op te wachten voor de rit naar de Milford Sound, zo’n 120km verderop. Neil is onze gids/chauffeur en postbode. Een goedgemutste 70-er die onderweg zelfgebakken koekjes uitdeelt en een echte vogelkenner is. “Kijk daar vliegt de Tui” (Weer niet gezien). We maken een paar kleine stops, één daarvan is bij Mirror Lake.

Mirror LakeMirror Lake

Het is stralend weer en dat is boffen, want zon bij de Milford Sounds is een uitzondering. De boottocht van 2,5 uur door deze fjord is echt een hoogtepunt  (zie video waterval).

Milford SoundMilford Sound

The Wanderer Milford SoundMilford Sound

de Milford Sounds zijn alleen te bereiken via de Homertunnel. Deze tunnel heeft enkel en alleen tot doel toeristen naar de Milford Sound te leiden. Een werkgelegenheidsproject dat gestart is tijdens de recessie in de jaren ‘30, stilgelegd tijdens de tweede wereldoorlog en afgebouwd in 1954. Met dynamiet en houwelen, dat soort werk. One lane!

Op de terugweg maken we twee wandelingen met onze gids. We komen van alles te weten over de Kakariki, de Nieuw Zeelandse parkiet, de terugkeer van de Takahe (niet gezien) en de nieuwsgierige Robin. De uilen verderop houden zich schuil.

Lake GunnRobin