14/01 Scenic Route

15 januari 2020 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Het zijn niet alleen de bergen die indruk maken. Juist de ruimte tussen de bergen in het district MacKenzie en de uitgestrekte natuur op het ‘Ashwick flat’ toont de schoonheid van Nieuw Zeeland. Even niet op het puntje van de stoel, maar gerieflijk achterover leunend het landschap voorbij laten trekken. Dat geeft letterlijk ruimte en lucht. En dan te weten dat je nog twee volle dagen genieten te gaan hebt!

Ashwick flatDubbelHerten

We passeren op onze reisdag het plaatsje Lake Tekapo. Lang zo mooi niet als Lake Pukaki, maar ze doen hun best om met het uitlichten van the ‘historic’ (1935) ‘Church of the Good Shepherd’ de stad meer charme te geven.

Op de Burkers Pas, net voorbij de bocht wordt een koffiecreamer omringd door een bonte verzameling van oude auto’s, garage uitrustingen, een tankstation en zelfgeknutselde kleinmeubelen. Er is een diversiteit aan Old Scool logo’s en ijzerwaar. De bedragen impliceren unieke exemplaren, de logo’s achterop ‘Made in China‘. De echt interessante exemplaren zijn ‘not for sale’.

Oude meukBenzine pompenBenzine pompen

We rollen langs koeien, herten, koeien, schapen, schapen en koeien. Productiekuddes met een goed leven.

Herten in de weiKoeienSchapen

Op weg naar Windwhistle om een hapje te gaan eten met Christo en Lucy. Maar voordat het zover is trakteren we ons op Sashimi van Alpine Glacier zalm 😋. En waar kan dat beter dan bij een picknickplek met uitzicht op de Rakaia George. De gelijknamige Walkway is onze laatste NZ natuurwandeling samen. Want morgen is het Keijzersdag en Shopdag, op verschillende locaties.

Alpine salmonAlpine salmon
De ‘easy’ wandeling omhoog is er weer een voor stevige wandelschoenen en de ANWB prikstok. We zijn deze vakantie een hoop medewandelaars tegen gekomen op teenslippers, op no-profile gympies,  met baby’s achterop de rug of voorop in de hangzak, rennend(!) langs ‘streep slopes’ (say Hi) en we snappen er nog steeds niets van. Zal wel een kwestie van ervaring zijn, of van leeftijd....

Rakaia georgeRakaia george

Meer dan bewust van de prachtige natuur, de juka’s, de varens, de speelse Fanfails, de brede rivieroevers - wachtend op  de lente, wandelen we omhoog en naar beneden.

Met Christo en Lucy eten we een hapje in Darfield. Er valt veel te vertellen: de filmploeg die een week lang het proces van melk-tot-kaas-tot-verkoop heeft gefilmd, het vertrek van dochter Cloë (voor een 6 weken highskilled skitraining in Canada) en de geboorte van het kleinkind van Lucy vandaag. En natuurlijk ook onze avonturen aan de Westkust en de Zuidelijke Alpen!

1. Marleen van Rijn:
    15 januari 2020
    Nu ik dit schrijf besef ik ineens dat jullie 2 volle dagen genieten nu om zijn. Wat een vakantie! Een vakantie vol verrassingen, avonturen, prachtige wandelingen en indrukwekkende natuur waar wij van mee mochten genieten. Rens en Linda, goede reis terug en tot zaterdag!
    Liefs, Marleen