20/12 Gold-digging

20 december 2019 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

We verlaten de mooie kustlijn van Coromandel om via de goudmijnen bij Karahanga door te rijden naar onze volgende stek, in Rotorua.

Route 20 december

In Waihi dat ‘Heart of gold’ betekent, maken we een eerste stop voor het zwarte goud. De stad en de afgraving van de dagbouwgroeve ademt troosteloosheid. Het enorme gat midden in de stad a.g.v. de afgraving moet een recreatiemeer worden. We kunnen ons er nog niet veel bij voorstellen.

WaihiDagbouwgroeve waihi

Interessanter en vele malen mooier is de Karahanga Gorge een paar kilometers verderop. We wandelen over een oude mijnwerkers spoorlijn en lopen door een km lange tunnel - 1 keer treinbreedte en 1 keer manshoogte; we volgen metalen waterbuizen langs de berghelling en zien vele afgesloten mijnschachten; we lopen over wiebelende hangbruggetjes, langs mini watervallen en  wijzigen halverwege onze route om af te buigen naar een Kauri bos. (@KoosK, precies het bos waar jij naar verwees). Eerst de schoenen schoonmaken en afspoelen. Pittige maar wonderschone wandeling. Twee uur lang klimmen en dalen door een dicht bos.
De Kauri herkennen we niet. Straks even googelen.

Karangahake GorgeKarangahake GorgeKarangahake GorgeKarangahake GorgeKaimai-mamaku conservation parkKaimai-mamaku conservation parkKaimai-mamaku conservation park

1. Marleen van Rijn:
    20 december 2019
    Wat een bijzonder landschap; zo’n mengeling van bomen zie je nergens. Heel mooi!
  2. Rens&Linda:
    21 december 2019
    Was ook echt heel bijzonder
  3. Koos van Rijn:
    22 december 2019
    Jaloersmakend mooi. Wat een reis!
  4. Ad:
    3 januari 2020
    Geen goud gevonden of houd je het geheim 😉 ?