21/12 Wai-O-Tapu

21 december 2019 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Alsof je een pak rijstwafels openmaakt, zo ruiken de zwavelmeren op afstand. Dichterbij alsof een pakje zwaluwlucifertjes in een keer in de hens wordt gestoken. Nog dichterbij.. dan beloof je elkaar plechtig nooit meer te zeuren dat de wc deur te lang open staat.

We zijn op weg naar Wai-O-Tapu, en met ons vele anderen, om de eenmaal daags spuitende Lady Knox Geiser te zien. Elke dag opnieuw om 10.15 precies. En daar wordt de natuur een  handje bij geholpen. Door een stukje zeep  in de opening te droppen, wordt de oppervlakte spanning van het water beïnvloedt en zie daar, een metershoog spuitende geiser als gevolg. Leuk!

Lady Knox

Het park biedt toegang tot meerdere pruttelende modderpoelen, met als hoogtepunt de oranje gerande ‘champagne’bron van 74^C en het groene zwavelmeer. Onwerkelijke kleuren. De geur hier en daar niet te harden!

ChampagnebronZwavel en algen

Rotorua zelf heeft niet veel charme, hoewel mooi gelegen langs het meer. Er vaart naast de overige watersport attracties een oude raderboot rondjes op het meer. Twee watervliegtuigen liggen afwachtend op het meer. Als je goed kijkt zie je in keurige letters: White Island flight.

Watervliegtuigjes naar White IslandMaori madonnaMaori meets Madonna

Er zijn veel mogelijkheden om kennis te maken met de Maori cultuur: Maori Village, Maori food, Maori kanoën, Maori rituals. We bevinden ons immers in het hart van de Maori’s oorspronkelijke leefwereld. Groot en stevig en gesloten, dat is het eerste wat opvalt als je een Maori tegenkomt. Er zit niet veel gelijkenis tussen het leven in de 21e eeuw en de Maori cultuur. Door de commercie is het contrast nog groter, ongemakkelijk ook.

1. Koos en Wilma Keijzer:
    21 december 2019
    Alle Taupo is eigenlijk de grootste krater ter wereld. Als die gaat gaan we allemaal. Maar daar moet je maar niet bij stilstaan.
    Wat heel belangrijk is, is dat je goede afspraken maakt met mensen in national park. Bijvoorbeeld dat je eerst met meerdere mensen naar het eindpunt reist en dan daar een auto achterlaat om vervolgens met de andere auto naar het beginpunt gaat. Het is een relaxed land, maar dat soort dingen moet je wel regelen
    En vragen naar de weersverwachting. Je wilt niet van mount doom afrekenen
    Maat de tongariro crossing mag je eigenlijk overslaan. Veel plezier en groetjes.
  2. Koos en Wilma Keijzer:
    21 december 2019
    Ik bedoelde natuurlijk Lake Taupo. F###ing spellcheck.
  3. Anja van der Slot:
    21 december 2019
    Met mijn haar in de verf bij de kapper lees ik met veel plezier (ipv de privé, story etc. ) eindelijk Jullie blogs van een geweldige reis zo te lezen. Wat hebben jullie al veel gezien in korte tijd. Indrukwekkend!! Liefs! Anja
  4. Rens&Linda:
    23 december 2019
    Hahaha. Zo zijn we onze vriendschap ook begonnen, met vakantieverhalen bij de kapper (#Colette) 🙂
  5. Lars Keijzer:
    21 december 2019
    Heerlijk hoor die chemische luchten:p. Verder heerlijk jongens!!
  6. Veronica:
    22 december 2019
    Zo kort weg en nu al geweldige reisverslagen en foto’s!
    In kleuren en geuren (die wij niet allemaal gelukkig hoeven te ruiken haha). Enjoy & Fun!👍Liefs, Veronica X
  7. Rens&Linda:
    Thanks! 😘
  8. Marleen van Rijn:
    22 december 2019
    Gisteren heb ik alle foto’s aan ma laten zien en de verhalen voorgelezen. Ze zat te stralen! Hoewel ze jullie vreselijk mist, gunt ze het jullie zo. Nu is jullie Reislogger startpagina op haar I-pad. Wedden dat ze het aan iedereen laat zien.
    Zullen we voor Kerst een FaceTime-tijd afspreken?
  9. Rens&Linda:
    23 december 2019
    Wat lief van je! FaceTimen 👍. Eerste Kerstdag om 18.45 zou goed uitkomen. Het is bij ons dan tweede Kerstdag 6.45 😳,maar we moeten om 8.00 bij de boot zijn en daarvoor de auto inleveren om in Picton weer een andere op te halen.
  10. Colette:
    22 december 2019
    Wow Rens &Linda, wat fantastisch om jullie verhalen te lezen! Echt geweldig om deze prachtige reis op deze manier te mogen mee beleven. Geniet er van heel veel plezier!!
  11. Rens&Linda:
    Thanks! 😘
  12. Glenn:
    23 december 2019
    goed begin van de vakantie zo te zien!
  13. Koos en Wilma Keijzer:
    23 december 2019
    Weer 'n paar tips: In Wellington is Cuba en Waterfront hip. Vergeet niet het gratis toegankelijke Te Papa te bezoeken. We weten dat jullie niet veel tijd hebben in de leukste stad van NZ, maar is echt de moeite waard, al pik je maar een vleugel van dit schitterende museum mee.
  14. Rens&Linda:
    👍 👍
  15. Rens&Linda:
    Helaas 🎄
    “Plan your visit | Te Papa
    https://www.tepapa.govt.nz › visit › plan-your-visit
    Te Papa is open every day 10am–6pm (except Christmas Day)”
  16. Joyce:
    24 december 2019
    Dat ziet er mooi uit allemaal We genieten mee thuis 👍
  17. Rens&Linda:
    Ja mooi hè! Jij nog gefeliciteerd met je verjaardag & fijne Kerst 😘