13/01 Aoraki walks

13 januari 2020 - Twizel, Nieuw-Zeeland

3754 meter meet de Mount Cook en nu de bewolking hier en daar is opgelost is hij zelfs vanuit ons appartement te zien, op 55 km afstand. We zitten in het decor van Lord off the Rings ‘battle of the Pelennor Fields’, niet de meest lieflijke scène, maar wel mooi met de bergen van de Mount Cook op de achtergrond!

Vandaag draait het helemaal om de witte reus en hoogste berg van Nieuw Zeeland. De weg vanaf Twizel loopt langs Lake Pukaki dat zich vult met smeltwater van de gletsjers. De meegesleurde en zeer fijne rotsdeeltjes, zo lezen we, zijn verantwoordelijk voor de helderblauwe/turquoise kleur.

Lake PukakiOnderweg naar Mt CookOnderweg naar Mt Cook
Voordat we de wandelschoenen aantrekken nemen we een kijkje in l’Hermitage, het opvallende berghotel waar Sir Edmund Hillary vereeuwigd In brons de wacht houdt.

Over het eerste retourtje doen we kleine drie uur. De Hooker gletsjer, eind en keerpunt van de eerste wandeling is goed gecamoufleerd door puin. Alleen door de meterhoge en gestreepte kantlijn bij het kalkwitte meer, zie je dat het om ijs gaat. Een paar ijsschotsen drijven als badeendjes rond.  Een mooie plek om even te zitten.

Hangbrug richting Hooker gletsjerGrijze puin gletsjerIJs in gletsjermeer
De tweede wandeling, Kea track, leidt naar de gletsjer aan de voet van Mount Sefton. Op de terugweg horen we gebulder van... onweer (?). Te laat realiseerden we ons dat het een lawine moest zijn. Slechts een klein stukje zagen we nog (hoog op de berg) aan sneeuw naar beneden vallen vallen - amper te zien, maar wat een kabaal !

SelfieKea route