23/12 Tongariro Alpine crossing

25 december 2019 - National Park, Nieuw-Zeeland

Er is voor vandaag prachtig weer voorspeld! Dus zien we af van de fietstocht en maken ons op voor de Tongariro Alpine Crossing, met stip de mooiste en populairste wandeling van Nieuw Zeeland. En niet te vergeten een belangrijke filmlocatie voor Lord of the Rings: Mount Doom 😉

Route Alpine crossing

We boeken de shuttlebus met senioren korting. Als bewijs nemen we ons paspoort mee - om een dag later ongelofelijk de slappe lach te krijgen ‘dat we in de veronderstelling waren dat ze ons niet zouden geloven...‘

Het is een schitterende wandeling! en bij vlagen érg stijl. Er zijn lange stukken met goed onderhouden paden en traptreden. Dat maakt de klim niet minder, maar wel makkelijker. Juist  bij het hoogste punt, daar waar de afgrond ákelig diep is en  de wind vrij spel heeft (zie zwarte pijl), wordt het klauteren over stenen.

Op hoogste punt, met uitzicht op Bleu en Emerald lakeAfdaling vanaf rode krater naar emerald lakeOn top

Je krijgt het schouwspel niet cadeau, maar het is prachtig: de rode krater, de blauw/turquoise meren, de rood/zwart gekleurde rotsen en het uitzicht op Lake Taupo bij de afdeling.

Emerald Lake met uitzicht op de hoogste top (rode krater)Uitzicht op de rode krater  en hoogste topUitzicht op Lake Taupo
De afdeling duurt lang, zo’n drie uur in totaal. De route is goed gemarkeerd en daar moet je je ook aan houden, a) omdat het gebied spiritueel van betekenis is voor de Maori’s en b) omdat de grond onstabiel is.

De richttijd voor de wandeling is 8 uur en dat is ook precies de tijd die wij er over doen. (Jaja, er zijn er die doen het in zes, zelfs in vier uur 😳). Het mooie weer hebben we in ieder geval cadeau gekregen! Je moet er niet aan denken de klim te maken om op de top volledig in de mist te zitten, zoals vaak gebeurd.

1. Koos en Wilma Keijzer:
    25 december 2019
    Dat is andere koek. Bij ons trok het dicht toen we bijna boven waren, waarna het onophoudelijk begon te regenen. Nu kunnen we eindelijk zien wat we gemist hebben. Thnx
  2. Rens&Linda:
    25 december 2019
    Oeiiii.... dat is echt balen! Zit dan niets anders op dan nog keer gaan dan 😉