27/12 Wainui Falls

28 december 2019 - Mapua, Nieuw-Zeeland

We mogen kiezen: een zelfgemaakte deegbowl met vers fruit of een frittata met avocado en bacon 😋. In de B&B van Maria draait het om gastvrijheid. Overal hangt kunst. Van native tot naïef, van Goya (replica)tot grootvaders schetsen. En alles hangt gezellig door elkaar. Met een voorkeur voor figuratief schildert ze zelf ook. Vogels en vissen zijn favoriet. Maar noemenswaardig zijn haar mozaïekwerken!

KunstB&BKunst B&BOntbijt

Na een korte stop in Takaka praat de nieuwe huurauto ons langs het Abel Tasman Park, via de Takaka Hill Highway naar 1065m hoogte. We rijden langs productiebos afgewisseld met, tja hoe zullen we het noemen, ‘gewoon bos’. Daar waar gekapt is ziet het eruit als een half kaalgeschoren schedel 😖.

HoutkapAbel Tasman route

De weg naar beneden brengt ons bij de Golden Bay. We maken een korte wandeling langs koeien, door het regenwoud, via een smal pad naar de Wainui Falls en weer terug. Een prima lunchplek!

KoeienRegenwoud Abel Tasman parkWaterval

Met doel om vanuit Totaranui een blik te werpen op de Awaroa baai, steken we de bergpas over via een onverharde weg. Maar de wandeling naar het uitzichtpunt blijkt langer dan gedacht (3 uur incl return), de Totaranui baai is ook prachtig en het zonnetje schijnt mild. Dus handdoek uitgerold, grote teen in het water, boek uit de tas en horizontaal. En voor degene voor wie dat niet klonk als de ultieme tijdsbesteding, een korte wandeling over de rotsen.

Totaranui Bay, Abel Tasman Park