28/12 Split Apple & Seals

28 december 2019 - Mapua, Nieuw-Zeeland

Op een halfuur rijden ligt Marahau, de poort van het Abel Tasmanpark. Daar wachten de kayaks en watertaxi’s op klanten en vandaag zijn wij één van hen. We kiezen voor de combi. Eerst de watertaxi-en dan kayakken om 2,5 uur later weer opgehaald worden met de watertaxi.

In de bootBoot te water

Het avontuur begint al op de stoep. Er komen drie tractoren aangereden met elk een watertaxi op de trailer. Allemaal reddingsvesten om en instappen. Als boeven worden we het dorp door getrokken en in z’n achteruit op zee geloosd.

Varend maken we kennis met de Split Apple Rock. Een doormidden gespleten stuk graniet. Mooi! Full speed verder langs de kust. Bij een paar kleine eilandjes remmen we af om zeehonden te spotten. In het water en op de rotsen, overal zien we ze spelen en hangen. Op de foto’s, niet te zien!

Split Apple RockZeehond ?

Na een klein uurtje worden we afgezet op Barks bay. Daar hebben we tijd om wat rond te lopen en op het strand te hangen. Als we beschut tegen een boom gaan zitten, zien we ze meteen. Sandfly’s. Wel honderden vliegen een paar centimeter boven het zand nerveus heen en weer. Ze kunnen lelijk bijten weten we. Dus verhuizen we naar waar het waait.

Als de kayaks komen, wisselen we stuivertje met toeristen die een andere combi hebben geboekt. We mogen pas het water op na de instructie. Rubberen rok en zwemvest aan, de kayak in, rubbere rok om de zitting, commando ‘boot uit’, rubbere rok weer af, de kayak uit, droogpeddelen (naar je toe en van je af), boot half in het water slepen, de kayak in, rok weer om de zitting en varen maar. Puf.

HangbrugKayakkenBlauw groene zee

Het kayakken is superleuk! We pedellen naar een watervalletje, peddelen naar een zeehondenrots en peddelen vooral langs de prachtige kustlijn en ‘ontdekken’ lagunes. De golven zijn gelukkig niet hoog. Wel zout.

Kayak vervoer over de zandplaat

De terugtocht met de watertaxi eindigt net zo grappig als dat ie is begonnen. Het tij is gekeerd en de tractoren met trailers staan al op de zandplaat op ons te wachten. De watertaxi koerst aan op de trailer, vaart er in volle vaart tegenop, en daar rijden we dan weer - met de traktor en de trailer, in de boot - de zandplaat over, de helling op, het dorp door.

1. Anja van der Slot:
    29 december 2019
    Ach wat kan het jullie schelen, ze kennen je daar toch niet in dat dorp:):)
    Geweldig leuk om te lezen en jullie zo te volgen! Wat een prachtreis! Je zit nog maar op de helft...geniet er nog lekker van dus XXX
  2. Rens&Linda:
    😉😘
  3. Koos en Wilma Keijzer:
    30 december 2019
    Nog steeds fabeltastisch allemaal. Op naar Wairiri Windwhistle en alvast een fijne jaarwisseling en een daverend begin van 2020
  4. Rens&Linda:
    2 januari 2020
    👍😊. Het zal jullie bekend voorkomen allemaal!
  5. Koos en Wilma Keijzer:
    2 januari 2020
    Behalve die rode lucht dan. Is de weg langs de westkust weer opengesteld? Wanneer je tussen Hokitika en de gletsjers door het plaatsje Ross komt, een haakse bocht in de SH, heb je een klein meertje. Wij sliepen daar afgelopen februari. In het huisje hing een foto van een diepe goudmijn (zoals Julie al eerder gezien hebben). Wij konden die mijn niet vinden. Bleek het dat meertje te zijn. Dus net zo diep als de doorsnede.
    Politiek is natuurlijk de hoofdstad voor de greenstone. Gezelliger dan greymouth.
  6. Rens&Linda:
    2 januari 2020
    Hokitika staat voor morgen op het programma 👍 en onderweg naar Haast komen we zeker langs Ross. Leuk. Goud zal wel niet meer te vinden zijn😊, maar volgens de folder nog wel Jade langs de kustlijn in Rapahoe - waar we overnachten. Ik ben benieuwd naar de handcraft (‘politiek 😉’)in Hokitika 😊. Thanx
  7. Koos en Wilma Keijzer:
    2 januari 2020
    2 keer met je ogen knipperen en je bent door Ross heen. Langs de sh6 kom je langs Okarito, met een hele kleine kans op kiwis, maar hooguit in de vroege ochtend of laat in de avond. Lake Matheson is bijzonder bij helder en windstil weer voor de perfecte reflectie van de alps. Net voor Haast een leuke break bij een zalmkwekerij. Ship creek. Krioelt wellicht van de sand flies. Genieten maar weer van al dat moois. Grtz