30/12 Wings & Whales

30 december 2019 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Als we ‘s ochtends de gordijnen openen staat een groepje druk te wijzen naar de zee.  Vanuit onze hostelkamer zien wij ze dan ook, de vier dolfijnen die zich  met halfronde boogjes voortbewegen. Dát is nog eens vrolijk wakker worden 😁.
Het schiereiland Kaikoura is de perfecte plek om dolfijnen en walvissen te spotten.  Op 800m van de kustvlakte ligt een kilometer diepe canyon als permanente voedselbank voor deze zoogdieren.

We starten de dag met een wandeling van drie uur over de punt van het schiereiland, daar zit een flinke kolonie zeehonden.

Punt schiereiland KaikouraWrakhoutPunt schiereiland Kaikoura

We kunnen de zeehonden gemakkelijk benaderen, tot aan een meter of twee. Eigenlijk vinden we er niet veel aan. Ze liggen daar maar een beetje op hun rug te niksen, af en toe beweegt er een vin of wordt er wat gekrabbeld en dat was het dan.
Jammer dat we de bal zijn vergeten 😉.

Zoekplaatje zeehondZeehond

Voor de middag staat ‘Whale watching’ op het menu. We kiezen ervoor om dat vanuit de lucht te doen. Meer dan een half uur te vroeg komen we aan bij ‘air Kaikoura’ en dat komt goed uit.  Er zijn walvissen gespot en als we gelijk instappen dan maken we de meeste kans. Walvissen komen zo’n 10-15 minuten aan de oppervlakte, om vervolgens voor 40-45 minuten diep de zee in te duiken. De rondvlucht duurt 30 minuten, dus een beetje geluk moet je hebben. En dat hebben we.

KustwegKustwegCheck

We zien een fors exemplaar onder ons verse lucht binnenhalen. Met een boot als referentiepunt, kunnen we goed zien hoe groot hij is! We cirkelen rondjes tot hij zich opmaakt voor de duik. Staart in de lucht en weer de diepte in.

(Onder ‘video’s’ staat een fragment. Zonder staart helaas)

1. Marleen van Rijn:
    30 december 2019
    Te indrukwekkend voor woorden........ 😬
  2. Veronica:
    31 december 2019
    Afgelopen avond weer gezwoegd aan mijn studie, haha!
    Ik kan het niet meer bijhouden, al jullie belevenissen..;-) Té gek!!
    Wilde dat er vroeger ook zo'n digitaal reisblog was om mijn avonturen in Singapore, Indonesië, India, Nepal, Mexico, Hawaï en de andere reizen in Europa zo gemakkelijk te kunnen delen met elkaar.
    Geniet nog met volle teugen en óp naar 2020. Jullie zijn eerder..!!
  3. Rens&Linda:
    2 januari 2020
    Doen we 😊😘. Jij succes met je studie. Top hoor!